V oblasti „ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ“ rozvíjíme schopnosti žáka rozumět sociálním a environmentálním problémům od místní po globální úroveň a podílet se na jejich řešení. Oblast je v rámci kontinua možné chápat jako účinnou strategii, která umožňuje žákům dosáhnout jednání, které je odpovědné vůči přírodě a lidem. Tuto strategii podporují postoje a dovednosti spojené s žákovou připraveností jednat ve prospěch životního prostředí a lidské společnosti a také schopnosti problémy a jevy účinně zkoumat.
Pojem problém zde chápeme jako ohrožení nějaké hodnoty, a to z environmentálního nebo sociálního pohledu (např. znečištění místního potoka, nebezpečné místo pro děti po cestě do školy apod.), lokální i globálního charakteru (na globální úrovni např. klimatická změna, migrace). Problém vždy vyžaduje diskuzi a případně řešení. Toho ale nedosáhneme obvyklými postupy snadno. Problémy, respektive jejich příčiny a důsledky, bývají navzájem provázané, je třeba je odhalit, zvážit možné dopady řešení pro různé aktéry problému. Žáci se tak učí vnímat svět a jeho fungování komplexně, jako složitý systém.
Oblast je rozdělena do čtyř složek. Ve složce „Průzkum problému“ se věnujeme rozvoji dovedností souvisejících s důkladným popsáním a pochopením problému, tedy rozpoznáním souvislostí a identifikací zainteresovaných stran, jejich postojů a související potřeb, záměrů a hodnot. Složka „Práce s vlastním názorem na problém“ ukazuje cestu, jak vést žáky k odpovědnému postoji. Dále se žáci věnují vyřešení problému způsobem, který bude pro všechny přijatelný, tyto dovednosti popisuje složka „Hledání řešení problému“. V poslední složce, nazvané „Činnost směřující k vyřešení problému“, se žáci nejprve rozhodují, zda se do řešení opravdu zapojí, a následně se učí plánovat, uskutečnit a vyhodnotit zvolenou akci.
Schopnost řešit problémy účinně rozvíjí projektová výuka. Lze ji realizovat v rámci různých předmětů a vzdělávacích oblastí, ideálně ve skupinách. Průzkum problému a tvorbu vlastního názoru lze spojit s modelovými problémy, mnoho možností poskytují různé rolové a simulační hry. Propracované způsoby zkoumání a řešení problémů ve fiktivním světě nabízí např. metoda Global Storylines. Pro celistvý rozvoj dovednosti řešit problémy je však důležité zařazovat do výuky také skutečné problémy, které souvisí s životy žáků a žáci je mohou ovlivnit. Tyto metody úzce souvisí s participací žáků a demokratizací školy. Ze zavedených programů je účinně řeší např. Ekoškola, což je program věnovaný ekologizaci provozu školy či programy Active Citizens, Škola pro udržitelný život a další. K rozvoji dovedností řešit problémy naopak příliš nepřispívá vyjmenovávání a stručné vysvětlování globálních environmentálních problémů (přelidnění, klimatická krize atd.) učitelem.
ŽÁK PROZKOUMÁVÁ PROBLÉM |
||
|
Počáteční úroveň |
Pokročilá úroveň |
ROZPOZNÁNÍ PROBLÉMU |
Seznamuje se s konkrétním místním enviromentálním nebo sociálním problémem. Prozkoumává ho a shromažďuje základní informace o něm. |
Rozpoznává lokální i globální environmentální nebo sociální problém. Vyhledává informace o problému z různých zdrojů, srovnává je mezi sebou a kriticky je posuzuje. |
ZKOUMÁNÍ SOUVISLOSTÍ |
Zkoumá některé základní souvislosti problému, jeho příčiny a možné dopady. |
Zkoumá souvislosti problému z více různých hledisek, např. ekonomických, environmentálních, sociálních, historických, |
MAPOVÁNÍ ZAPOJENÝCH |
Reflektuje, že různí lidé mají na problém různý pohled. Prorvnává, jak se tyto problémy liší. | Reflektuje, že různí lidé mají na problém různý pohled, který souvisí s tím, jací jsou, čemu věří a o co jim jde. Posuzuje, zda různé pohledy na problém a jeho řešení vytvářejí konflikt. |
VLASTNÍ PRŮZKUM ZAPOJENÝCH OSOB | Zjišťuje informace o problému od lidí, kterých se problém bezprostředně dotýká. | Provádí vlastní průzkum (např. dotazníky či rozhovory s klíčovými osobami zapojenými do problému). Shrnuje výsledky. |
ŽÁK PRACUJE S VLASTNÍM NÁZOREM NA PROBLÉM |
||
|
Počáteční úroveň |
Pokročilá úroveň |
TVORBA VLASTNÍHO NÁZORU |
Vyjádří svůj vlastní názor na zkoumaný problém. |
Vyjádří a zdůvodní svůj vlastní názor na zkoumaný problém s |
ŽÁK HLEDÁ ŘEŠENÍ PROBLÉMU |
||
|
Počáteční úroveň |
Pokročilá úroveň |
NÁVRHOVÁNÍ A POSUZOVÁNÍ |
Na základě zkoumání problému navrhuje řešení, které pomáhá |
Zdůvodní, v čem je návrh řešení přínosný pro lidi a pro přírodu. Posuzuje účinnost jednotlivých návrhů skutečně vyřešit problém a jejich přijatelnost různými zapojenými stranami. Vybírá vhodná řešení. |
ŽÁK PROBLÉM ŘEŠÍ |
||
|
Počáteční úroveň |
Pokročilá úroveň |
ROZHODNUTÍ A PLÁNOVÁNÍ |
Z více možností si vybírá problém, který ho zajímá. Podílí se na |
Mapuje problémy ve svém okolí. Vybírá si problém, který ho zajímá a dotýká se ho. Svůj výběr zdůvodní. Vytvoří plán, stanoví cíle akce, |
PROVEDENÍ AKCE |
Provádí akci podle připraveného postupu, který dle potřeby |
Řeší problém podle připraveného plánu, dle vývoje situace jej upravuje. O své činnosti informuje okolí. |
VYHODNOCENÍ VÝSLEDKŮ |
Jednoduše shrne akci a její dopady na řešení problému. |
Shrnuje výsledky akce a diskutuje o jejích dopadech na řešení problému, na životní prostředí a na lidi. Podle své zkušenosti i |